-2022

Klicka på titlarna för att läsa referat från aktiviteterna.

2022_03_21 Månadsmöte frågetävling/Quiz
14 lag deltog i den spännande frågetävlingen/quiz som leddes av Rolf Wikhall med assistans av Bengt Åkerskog. 4 lag lyckades ge korrekt svar på 17 av de 20 frågorna.
Deltagarna hade imponerande kunskap, men endast 1 lag visste vilken kommun/land som var minst av Kungsbacka, Varberg och Lichtenstein.
Svar: Kungsbacka.
Tävlingen inleddes med ett vackert bild/ljudspel som gjorts av Margareta Byström. Vid halvtid bjöd föreningen på kaffe och god fralla.Rolf delar ut vinstTävlingsresultat
2022_04_25 Årsmöte och musikunderhållning
Årsmötet har nu kunnat genomföras i vanlig ordning med Sten Höglund som ordförande. Tyvärr har vår ordförande Werner Åberg beslutat sig för att avgå, även två av de ordinarie i styrelsen lämnar oss Gunilla Segge, och Rose-Marie Andreasson.
Vi kommer att sakna er i styrelsen.
Samtliga avtackades med presenter och blommor.Till ny ordförande valdes Gunn Ahlström. Nya i styrelsen är Britt-Marie Idegård och Dan Melin som vi hälsar  varmt välkomna.Mötet avslutades med glada sånger av vår kör Refrängen samt sedvanligt  kaffe och fralla.
Bilder och video
2022_04_27 Hemlig resa 1
Äntligen var det den 27 april, då vi kunde komma iväg på vår Hemliga resa.  Bussen var full av ivriga pensionärer när vi åkte iväg från Resecentrum. Vi fick ett ledord för ett av målen och det var Hallon. Turen gick mot Bollebygd. Efter ett par timmar hamnade vi i Vara. Besökte deras nya konserthus, där man har olika aktiviteter. Gott förmiddagskaffe serverades ihop med nostalgiunder- hållning.  Sedan gick turen vidare till Råda kyrka, som har sina anor från 1100-talet. Kyrkan har fantastiska målningar i taket, som är gjorde 1632. Vid utgrävningen runt kyrkan har man kommit framtill att bygden har varit bebodd sedan 800-talet.  Det framkom även att en av medresenärerna vad döpt här.

Turen gick sedan till Lidköping där vi fick lunch.
Vi besökte Rörstrands Museum i Lidköping med föremål från Rörstrands porslinstillverkning som startade 1726.  Museet finns i dag i de gamla fabrikslokalerna där tillverkningen upphörde 2005.

Därefter gick resan vidare till Falbygdens Museum och svaret på Hallon. Där vi fick en utförlig berättelse om Hallonflickan. Ett skelett hittades i en mosse i Rogestorps mosse 1943 och först trodde man att ett mord låg bakom. Men så var inte fallet utan hon hade legat där länge. Vid undersökning av käken framkom att hon hade ätit hallon och därav fick hon namnet Hallonflickan. Efter detta intressanta besök gick bussen åter till Kungsbacka. Vi vill tacka vår reseledare Rolf för som vanligt en trevlig och intressant resa. Ser fram mot kommande Hemliga resor.

Medresenär

Bilder
2022_06_18 - 19 Kulturfestival på torget i Kungsbacka

Vår plats på torget vid Kulturfestivalen

Det var trevligt och givande att träffa andra pensionärer denna varma och soliga helg. Vi pratade med många pensionärer som inte visste om vår förening, och som anmälde sig direkt som medlemmar.
Vi delade ut höstens program med en anmälningsblankett och uppgifter om vår hemsida.

2022_07_28-29 Hemlig resa 2 med övernattning
Så var det dags för den efterlängtade 2-dagarsresan 28-29 juli med Kungsbacka Pensionärsuniversitet.
Rolf Wikhall hade som vanligt regisserat resan och ingen mer än  Rolf visste vilka äventyr som väntade oss.
Tidig torsdag  morgon samlades vi vid resecentrum för att stiga på den chartrade bussen.
Färden gick mot Borås och förbi. Till slut stannade bussen i Ulricehamn och kaffe serverades på hotell Bogesund. Ingemar vår chaufför körde vidare, och alla slappnade av under trevligt småprat. Slutligen stannade vi i Eksjö, och fick där en god lunch. Efter lunchen fick vi en guidad  tur i den K-märkta Trästaden, och på  muséet såg vi delar av Albert Engströms verk och karikatyrer.
Färden fortsatte mot Nässjö och hotellet, en stunds vila, därefter middag. Bussen tog oss tillbaka till Eksjö International Tattoo. Militärmusiker från flera olika länder deltog   med musik och spex. Matilda Ambré  sjöng och ackompanjerades av musikkårerna. Dagen efter fortsatte färden från Nässjö till Dädesjö gamla kyrka, efter guidningen där, väntade Utvandrarnas hus och Glasmuseet i Växjö. Vi fortsatte till Kronoborgs slottsruin och åt en god lunch.
Nästa anhalt var Vandalorum i Värnamo med en utställning av tygdesigners, som gav oss en massa ideér om tyger att pyssla med i vinter. Mot ännu ett mål Isabergs resort  och en god middag. Nöjda, trötta och glada var vi tillbaka i Kungsbacka efter  många nya upplevelser.Gunn Ahlström
Bilder och video
2022_09_21 Hemlig resa 1 på hösten
PU:s hemliga resa  hade målet i Falkenberg. Vi startade med morgonfika hos Stålboms konditori – en institution i Falkenberg sedan 1957 med devisen
” Livet är för kort för att inte kunna unna sig en lång fika! Efter en sådan fick vi en presentation av företaget av Hélene Stålbom. Förutom café och luncher har man arrangerat mycket omtyckta musikkvällar med Sveriges artistelit och erhållit priser såsom ”Årets Café” och ”Årets Företagare” i Falkenberg.
Vi åkte vidare till ”Rian! – Konst och Hembygdsmuseet där Tove Jönsson hälsade välkommen och vi delades in i två grupper. En grupp gick till närbelägna ”Hindströmsgården” som anses vara det äldsta trähuset i Falkenberg. Den har en fantastisk trädgård med en mängd av kulturväxter och många utav oss fick med fröer hem. Den andra gruppen stannade i museet och fick se tre utställningar, bland annat Elisabeth Erikssons konstverk.
Dags för lunch på Strandbaden och före den tog många en chans att gå ut på den 250m långa bryggan i den flödande solen.
Färden gick vidare till Olympia – Falkenbergs äldsta biograf från 1912. Där visas en unik utställning av kameror från 1910 och framåt+ massor av fotografiska tillbehör och många av Lennart Nilssons berömda foton + ett stort antal Laterna Magica.
Efter en avslutande reklam – och filmvisning återvände vi hem – en lyckad dag!Pensionärsuniversitet i Kungsbacka//Rolf Wikhall
Bilder
2022_10_18 Ohemlig resa till ett förändrat Göteborg
Vi åkte till Göteborg med omnejd på en resa som för första gången inte var hemlig.
Vår guide Ingvar Alnström berättade om Liseberg och dess ägare, och hur det blev en jubileumsutställning i Göteborg 1923 då även  Lisebergs nöjespark invigdes.
En tur runt Götaplatsen med Milles Poseidon, konserthuset, stadsteatern och konstmuseet.
Framför konstmuseet står några små skulpturer, att de är i miniformat var för att konstmuseets byggnad ska se större ut.
Att det gått en linbana från Götaplatsen till Liseberg under jubileumsutställningen hade jag inte en aning om trots att jag är f.d. Göteborgare.
Resan fortsatte förbi Gustaf Adolfs torg, statyn är inte original, utan en kopia. Originalet fraktades på båt till Sverige, från Tyskland men båten sjönk och originalet Gustav II Adolf med den, så det fick bli en kopia som tillverkades i Sverige.
Vallgravarna och dess gamla portar in till staden fick vi också se och höra om.
Vi åkte också en tur runt Masthuggskyrkan och Majorna
Färden fortsatte till Klippans reservat, med Sankta Birgitta kapellet och Carnegie porterbryggeri.
Flera av de stora donatorerna som Sahlgren, Dickson och Werner fick vi historian om, och vad de gjort för staden, innan vi fortsatte över Älvsborgsbron till Hisingen.
Förorterna Säve och Tuve har också en fantastisk historia, som nu blivit lite stad i staden.
På en klippvägg i Bjurslätt finns S A Hedlunds inristningar med kända namn.
Där bjöds vi på busskaffe, och som tur var regnade det inte just då.
Mot Angeredsbron och runt Angered, Gårdsten och Lövgärdet, en sväng genom Kortedala.
Fantastiska fina område med välskötta hus, vackra parker, och nära naturen med fina badsjöar, och en fantastiks utsikt över stora delar av Göteborg.
Förbi den stora chipsfabriken mot Kvibergs gamla regemente, som nu är stor idrottspark med tunnel där man kan träna på skidor året om, där finns också en gigantisk loppmarknad.
Så var det dags för lunch i Partille gamla stationshall, som numera är en trevlig restaurang med god mat.
Chauffören styrde bussen ut på motorvägen, och ner i den nya Marieholmstunneln, som går under älven, vidare mot Backa och den nya Hisingsbron. Vi passerade Nya och gamla Ullevi med statyerna av Gunnar Gren fotbollslegenden och världsmästaren Ingemar Johansson.
Många av de stora män och kvinnor som format Göteborg, har nästan alla viss anknytning till Kungsbacka.
Vår chaufför Bengt körde oss lugnt genom labyrinterna i det uppgrävda Göteborg.
Och Ingvar bjöd på många guldkorn om staden.
Efter en dag med ihållande regn, och många nya intressanta upptäckter, var vi tillbaka i ett soligt Kungsbacka.