-2024

Hemlig tvådagarsresa österut

Föreningen har en lång tradition av hemliga resor. Att ge sig åstad mot okända äventyr lockar många av våra medlemmar. Som pensionär reser man tryggt och säkert tillsammans med likasinnade.

Tidigt på morgonen den 8 augusti steg trettioen pigga och vakna medlemmar ombord på en buss för att följa med på en hemlig tvådagarsresa med Rolf Wikhall som reseledare. Spänningen var på topp och bussen vände snart österut. Vädret var växlande med ömsom sol och ömsom regn. Rolf utlyste en tävling om att gissa i vilken stad vi skulle övernatta. Fina priser utlovades.

Första stopp blev Skotteksgården utanför Ulricehamn. Här serverades kaffe och en god fralla med utsikt över sjön Åsunden. På gården finns ett monument till minne av Sten Sture den yngres strid mot en dansk här. Slaget utkämpades år 1520 på Åsundens is. Tyvärr skadades han svårt och dog senare på Mälarens is på väg hem till Stockholm. Han lyckades inte förhindra Stockholms blodbad. Monumentet restes i början av 1900-talet.

Bussen fortsatte österut och rundade Vättern. Utsikten över Vättern var dock minimal på grund av dis och regn. Nästa stopp blev Bjälbo kyrka strax väster om Skänninge. Bjälbo är känt för att vara Birger Jarls födelseort och här låg folkungaättens stamgods. Kyrkan är uppförd i sten under första hälften av 1100-talet och har ett av stiftets största torn.

Från Bjälbo var det inte långt till Skänninge och den berömda marknaden. Här fick vi välja om vi ville besöka marknaden först eller äta lunchbuffé först på en restaurang intill marknaden. Vi som var hungriga satsade på buffé först. Det var dagens felbeslut, för när vi kom ut på marknaden började regnet ösa ner. Så är livet ibland. De som besökte marknaden först kunde sedan äta torrskodda i lugn och ro.

En del av oss tog vår tillflykt till Skänninge kyrka som stod öppen under marknaden. Här kunde vi bese en imponerande konstutställning av Ulla Bergsten. Ulla använder kapsyler och knappar i alla tänkbara färger och storlekar.

Resan fortsatte österut till Flygvapenmuseet i Linköping. På vägen dit kunde resenärerna anmäla intresse att testa JAS 39 Gripen-simulatorn. Gripen är vårt modernaste stridsflygplan, även känt som julgran. Rolf drog lott bland oss fyra som var intresserade och jag blev den lycklige vinnaren. Efter en rundtur i museet fick jag testa simulatorn och spaka ett JAS-plan i rollar och loopar och tvära svängar och i strid med fientliga flygplan och till sist landa igen. En fantastisk upplevelse som jag kan varmt rekommendera alla. Simulatorn finns även på Aeroseum på Hisingen nära Säve flygplats om någon känner sig manad.

Vad gäller tävlingen om vilken stad vi skulle övernatta i, var det några som gissade rätt. Vi checkade in på spahotellet Söderköpings Brunn tidigt på kvällen och fick lite egentid innan vi åt en utsökt middag i hotellets restaurang. Brunnen har anor från 1719 då länets läkare upptäckte S:t Ragnhilds källa. 1766 lät man bygga brunnshuset och sedan har verksamheten utvecklats till dagens moderna spa.

Hotellet ligger på ett bekvämt promenadavstånd från slussarna i Göta kanal. Efter en god hotellfrukost hann vi med att bese slussarna innan det var dags att äntra bussen för nya äventyr.

Vi fortsatte att avlägsna oss från hemorten och hamnade i Dufweholms herrgård strax utanför Katrineholm. Här besöktes först en lanthandel med allsköns gamla förpackningar och intill fanns glasskiosk, korvkiosk och telefonkiosk med mera. Inne i herrgården hade ägaren samlat historiska föremål en masse. Efter en god lunch kunde vi besöka champagnekällaren med över 100 år gammal vrakchampagne och en stor samling korkar.

Nu påbörjades återfärden mot Västkusten. I Närke nådde vi Sköllersta fabriksförsäljning där man kan handla charkprodukter av kända varumärken som Lithells, Sibylla, Lönneberga med flera. Vilken tur att bussen har ett kylfack som vi fick låna!

Nästa anhalt var Hallsberg där vi besökte Bergööska huset och Karin Larssons textilutställning producerad av Carl Larsson-gården i Sundborn. Karin var ju som bekant född Bergöö och gift med Carl Larsson. På museet finns även Bergöövåningen där familjen levde och här finns väggmålningar av Carl Larsson. Vidare finns i museet en imponerande modelljärnväg och en historisk utställning om järnvägen i Hallsberg.

Vi rullade vidare med bussen och fick uppleva en broöppning över Göta kanal i Töreboda. Det gjordes ett kort stopp på Rattugglan utanför Mariestad för dem som behövde göra en Duplantis eller ringa Paris eller vad man nu kallar det.

Det blev en lång dag och alla började bli hungriga. Rolf hade planerat middag på restaurang Lumber & Karle i Kvänum. Lumber var lagman och skall ha utformat en del av västgötalagen på 1200-talet. Karle var lagman på 1100-talet. Här bjöds vi på en god sommarbuffé och Rolf delade ut priser till dem som gissat rätt på övernattningsorten.

Efter en härlig resa med blandat väder kom vi åter till Kungsbacka. Vi medlemmar tackar för god körning av Per-Arne från LO-Buss och tackar Rolf Wikhall som än en gång komponerat en spännande och innehållsrik resa.